Layan Diri

Loading...

..SaYaNGku FaiSh..

13.1.11

Interlok, baik punya cilok

Salam, 1blogger 1malaysia..

Interlok...apa yang miker tahu tentang interlok....yang aku tau buku untuk pelajar tingkatan lima sastera...
zaman aku dulu bukunyer bertajuk Mereka Yang Tertewas....cukup minat aku dengan subjek sejarah tu, pasai cikgu yang mengajarnya sangat sempoi...setahun belajar tak abih-abih buku tu..punyala lama..kehhhh

Teringin juga aku nak baca novel interlok nie..nak tau jugak muka surat berapa ayat-ayat perkauman ditulis..nak tau jugak baris-baris mana yang menunjukkan perkauman nie...kaum mana yang disentuh....memang aku nak tau sesangat nie....

Punyalah hebat buku nie, padahal ia untuk pembelajaran saja, tapi buku nie dikatakan menyentuh sensitiviti kaum tertentu....rasa aku buku lain pun tak keluar masuk kabinet...

Inilah akibat buku pun nak dipolitikkan, api perkauman dicucuhnyalakan bermodalkan buku bertajuk Interlok..
Aku nak juga tau keputusan Jawatankuasa Khas kementerian pelajaran ke atas buku ini....
Hasil penulisan sasterawan negara Datuk Abdullah Hussain juga menjadi episod duka beliau apabila nashkah2 dibakar oleh sesetengah pihak yang tidak bersetuju dengan isi kandungan Interlok.

Aku percaya ramai orang berebut nak cari buku nie ...sebabnya kalu dah baca baru kita tau mana baik buruknyer....nahaiiiii


Sumber Institut Terjemahan Negara Malaysia
 Sapa nak beli klik sini

Alahhumma Alaika Bi yahud - Ya Allah, hancurkan kaum yahudi

GengBlogger

8 Komen Yang Bernas:

mamawana said...

Tak pernah baca Interlok...

Mwana tag kamu...

hasni said...

erm
kalu xsilap kaum india
xpernah baca
just pernah baca ayat yang diulas dalam paper jew

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Assalamualaikum... Maaf lama kami tak ziarah blog kamu..

wooooo kalau politik di politikkan lagi.... api kebencian di semarakkan lagi...

teringat lagu

ANAK KECIL MAIN API
Lirik lagu: ANAK KECIL MAIN API

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa di antara kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Kita akan merintih sendiri

SyUhAdA said...

anda ditag..

http://syu90contest.blogspot.com/2011/01/nadya-bubble-give-away.html

hanaahmad said...

setahu aku, hanya ada dua sahaja perkataan PARIA dalam novel ini. aku tak tahu apa masalah mereka sampai nak bakar dan jadikan ia satu isu. tolonglah, Interlok ini sastera, bukan politik. aku pun tengah cari novel ni. tapi, susah nak jumpa. kalau ko jumpa, kasi tahu aku ok.

hanaahmad said...

oh. lagi satu. gmbr buku tu english edition. yg dorang bkar student edition. hehe

suFiah Y said...

Salam. trpk juge nk wat post pasal interlock ni...tp rsenye kne bce dlu...


iye sye trsangt nak bce dis novel..ape btol ke de unsur2 sprti yg kuar kt paper.
(nk tye ank jiran kot2 de...hee)

semalm dlm brita harian de lgi cite pasal dis novel....sume prof2 dok wat discussion.gud2.

pe2 hal pon... x kira la melayu ke cine ke india ke etc...kita kan lahir kat malaysia...rakyat m'sia...yg sejarah biarlah sejarah...jdikanlah ia sebagai rujukan/pengajaran di hari depan.

[saya mahukan negara yang aman]

Encik Luncai said...

salam kenal..

Kotak Jerit Kena Block

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Malaysia Super League - PERAK