..SaYaNGku FaiSh..

1.6.10

Rombakan kabinet

KUALA LUMPUR, 1 Jun -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari Selasa mengumumkan rombakan kabinet yang menyaksikan bekas Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat digugurkan manakala Timbalan Menteri Kewangan Datuk Chor Chee Heung dilantik sebagai menteri penuh.

Beliau juga melantik dua Anggota Parlimen dan empat senator sebagai Timbalan Menteri yang baru, demikian menurut satu kenyataan Pejabat Perdana Menteri kepada Bernama.

Chor dilantik Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan menggantikan Datuk Seri Kong Cho Ha yang kini menjadi Menteri Pengangkutan, jawatan yang sebelum ini disandang oleh Ong.

Dalam pemilihan MCA pada Mac lepas, Ong gagal mempertahankan jawatan presiden setelah tewas kepada Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Turut digugurkan ialah Timbalan Menteri Belia dan Sukan Datuk Wee Jeck Seng.

Najib turut mengumumkan pelantikan dua anggota Parlimen sebagai Timbalan Menteri iaitu anggota Parlimen Serian Datuk Richard Riot Jaem (Timbalan Menteri Luar) dan Anggota Parlimen Labis Chua Tee Yong (Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani), yang juga anak kepada Dr Chua.

Empat senator turut dilantik sebagai Timbalan Menteri yang baru iaitu bekas Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk G. Palanivel (Timbalan Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi); Datuk Donald Lim Siang Chai (Timbalan Menteri Kewangan); Datuk Maglin Dennis D'Cruz, yang juga Naib Presiden Kanan Parti Progresif Rakyat (PPP) sebagai Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan; dan Gan Ping Shou@Gan Ping Sieu (Timbalan Menteri Belia dan Sukan).

Rombakan kali ini juga menyaksikan empat timbalan menteri bertukar portfolio.

Mereka ialah Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Rohani Abdul Karim yang bertukar menjadi Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan; Timbalan Menteri Dalam Negeri Jelaing Mersat (Timbalan Menteri Pengangkutan); Timbalan Menteri Luar Datuk Lee Chee Leong (Timbalan Menteri Dalam Negeri) dan Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Senator Heng Seai Kie (Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat).

Perdana Menteri berkata Yang di-Pertuan Agong telah memperkenankan istiadat mengangkat sumpah jawatan dan setia serta sumpah simpan rahsia di hadapan Baginda pada hari Jumaat ini, 4 Jun pada pukul 3.30 petang di Istana Negara.

Najib berkata pelantikan mereka telah diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong selaras dengan perenggan (b) Fasal (2) Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan mengenai pelantikan Menteri Persekutuan dan Fasal (1) Perkara 43A mengenai pelantikan Timbalan Menteri Persekutuan.

Katanya Seri Paduka Baginda juga telah memperkenankan pelantikan Senator Datuk Donald Lim Siang Chai, Senator Datuk Maglin Dennis D'Cruz dan Senator Gan Ping Shou@Gan Ping Sieu sebagai Ahli Dewan Negara berkuat kuasa mulai hari ini (1 Jun).

Mereka akan mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara dalam tempoh terdekat.

-- BERNAMA --

0 Komen Yang Bernas:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Malaysia Super League - PERAK