..SaYaNGku FaiSh..

27.12.10

6 tahun berlalu tapi masih segar dalam ingatan

Salam, 1blogger 1malaysia...


kredit to www.wolvo.net
 Ya sudah genap 6 tahun tragedi yang menggemparkan dunia, tragedi yang memperlihatkan kekuasaanNYa, Tragedi yang menginsafkan umat islam seketika, tragedi yang membuatkan dunia sedih, tragedi yang dianggap kiamat kecil oleh umat islam dan tentunya ia kehendak Yang Maha Esa.

Tsunami, 26hb Disember 2004, 6 tahun yang lalu masih segar dalam ingatan kita, stesyen2 tv kini menayangkan semula video2 kejadian tsunami yang melanda 8 buah negara termasuk tanahair kita. Kematian yang mencecah 230, ribu orang boleh dianggap kematian terbesar dalam sejarah dunia. Kehilangan ahli keluarga, sahabat handai cuma dalam sekelip mata sahaja.

Ombak besar yang dikatakan setinggi 9 meter telah menghentam daratan, memusnahkan segala benda yang berada dilaluannya, begitulah hebatnya kuasa alam tiada siapa boleh menghalangnya. Kejadian ini tercetus apabila gempa bumi 9 skala richter berlaku di kepulauan hindi dengan kedalaman 10 kilometer lalu menghasilkan kuasa ombak besar ( tsunami ).

Apa pengajaran bagi kita semua....sama2 kita renungkan peristiwa besar ini...

Tapi walaupun sudah 6 tahun berlalu, sepatutnya mangsa-mangsa ( tanahair utara ) mendapat pembelaan sewajarnya dari pihak terlibat tetapi masih ada mangsa2 yang terlepas pandang dan sehingga kini belum mendapat bantuan yang diharapkan. Kesian pada yang masih mengharap rumah2 bantuan, bot-bot bantuan seperti yang diwar-warkan dahulu.

Nahaiiiii apa sudah jadi wehhh....

Alahhumma Alaika Bi yahud - Ya Allah, hancurkan kaum yahudi

2 Komen Yang Bernas:

zazaw said...

lama dah 6 tahun tuh (:

En. Epai said...

zazaw:-
Kejap jer masa berlalu kan!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Malaysia Super League - PERAK