..SaYaNGku FaiSh..

7.12.10

Tips Pemanduan berhemah

Salam, 1blogger 1malaysia..

Selamat tahun baru 1432 hijrah..

Hari nie aku nak berkongsi sedikit tips pemanduan kereta...
Sebelum tu aku nak tanya korang pernah eksiden tak? Aku pernah mengalaminyer lebih kurang 3 kali kut sepanjang memandu kereta..
kemalangan yang pertama boleh dikatakan kecuaian diri...yang kedua pun akibat kecuaian diri dan yang ketiga kecuaian orang lain...
ini semua sebenarnya qada dan qadar,kita kena terima denga redha..akan tetapi semua kejadian boleh dijadikan iktibar diri sendiri dan untuk orang lain...

Tips pemanduan ini sebenarnya mudah untuk dipraktikkan, tetapi kita selalu lalai dan ambil mudah kut..

Pemanduan dijalan lurus
Pastikan korang kerap perhatikan keadaan sekeliling didepan, sisi dan belakang...sebab itu semua kereta ada cermin belakang dan cermin sisi. Cukup sekadar tengok seketika jer tau..jangan lali pulak. Orabg cakap "alert"dengan keadaan sekeliling.

Jarakkan dengan kenderaan didepan..korang ingat lagi tak " peraturan dua saat ". ia untuk menjarakkan kenderaan kita dengan kenderaan dihadapan, sekurang-kurangnya kita nampak tayar belakang kereta depan. jauh skit pun tak per tak salah pun.

Ketika membelok/masuk simpang
Apa yang penting " signal ", make sure signal yang diberi kena dengan perbuatan...nak belok kiri bagi signal kiri. Nak belok kanan bagi signal ke kanan.
Bagi signal membelok sekurang-kurangnya 10 meter ker 15 meter dari simpang. Jangan terlalu lambat or terlalu cepat. Ini supaya kenderaan belakang pun perasaan yang anda hendak membelok.
 Jika perlu menunggu untuk membelok, pastikan anda sentiasa menekan brek supaya lampu brek sentiasa menyala, ia sebagai amaran untuk kenderaan yang jauh berada dibelakang korang. signal pastikan hidup dan bernyala sehinggalah anda selamat memasuki simpang atau membelok.

Semasa Berhenti di lampu isyarat.
Lampu merah wajib berhenti tau, jangan langgar bahaya tau..
Ok sentiasa tekan brek supaya lampu brek menyala, perlu dibuat jika kenderaan korang bersendirian disimpang/dilampu isyarat ataupun jika korang berada di barisan last skali...ini memberitahu yang anda sedang berhenti dan bukannya sedang bergerak.

Oklah itulsh tips yang tak seberapa dari aku..kepada yang memandu hari2 mcm aku..hati-hati dijalan raya..sentiasa amalkan pemanduan berhemah tau...dan mesti percaya qada dan qadar...nahaiiiii


kredit to google


Alahhumma Alaika Bi yahud - Ya Allah, hancurkan kaum yahudi

2 Komen Yang Bernas:

A.I said...

so far aku ta penah eksiden lagikk... alhamdulillah..

halaa, susah laa nak brejarak dgn kete depan, kang org lain masuk cth kat kl... huahh!

neway nice tip! aku mula2 bawak susah tuh nak jeling kiri la kanan laa. haha!

En. Epai said...

mula dulu memang susah..lani main jeling-jeling jer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Malaysia Super League - PERAK